Recensie: Jezus Leven – volgen in het ritme van de rabbi, Henk Stoorvogel

688

Wat is discipelschap? De kans dat je daar na het lezen van het boek Jezus Leven van Henk Stoorvogel anders tegenaan kijkt is levensgroot. “Het is niet iets wat je erbij doet, of waar je aandacht voor hebt, maar iets wat elk uur van de dag kleurt.” In zijn boek beschrijft de auteur het leven van Jezus vanuit de kern, vanuit wie hij voor zijn tijdgenoten was: een rabbi met een bijzondere autoriteit.

Wanneer je wel eens als hobbyist aan een hardloopwedstrijd hebt meegedaan, zul je het beeld dat Stoorvogel in het eerste hoofdstuk neerzet snel begrijpen. Je loopt hard, maar je bent of voelt je geen échte hardloper. Echte hardlopers pak je er zo tussenuit, strakke, pezige lichaamsvormen, door weer en wind getekende gelaatstrekken. Zo kan het je ook als christen vergaan. Je gaat naar de kerk, bezoekt af en toe wat cursussen, in discipelschap bijvoorbeeld, bent misschien actief in de gemeente, maar het heeft in je leven altijd een afgemeten plaats naast de andere dingen, je werk, je gezin, je hobby’s. Je noemt jezelf een volger van Jezus, maar diep in je hart voel je de twijfel, besef je misschien dat je Jezus dan wel volgt, maar geen échte volger bent. Daar kun je je bij neerleggen, maar je kunt er ook wat aan doen.

In Jezus Leven ontdek je aan de hand van gebeurtenissen in het leven van Jezus hoe het mogelijk is om in zijn ritme te gaan lopen, zodat je uiteindelijk wél een volger van hem zult worden, op hem zult gaan lijken. In het eerste, meer theoretische deel van het boek, legt de auteur uit wie Jezus was en hoe hij overkwam op de mensen die hem tijdens zijn drie jaar durende missie meemaakten. Dat Jezus een rabbi was weten de meeste mensen wel, maar wat dat precies inhoudt is al minder bekend. En daarbij was Jezus ook nog eens een rabbi met schmiga, de kleine groep rabbi’s die het was toegestaan om in hun prediking zelf nieuwe interpretaties van schriftgedeeltes aan hun toehoorders mee te geven. Dat merk je op diverse plekken in de evangeliën, bijvoorbeeld wanneer hij teruggrijpt op een tekst uit het Oude Testament en daar een verrassende draai aan geeft: ‘Er werd gezegd… […] En ik zeg jullie..’ Maar ook vlak voor zijn kruisiging, als er gevraagd wordt naar wie hem autoriteit gegeven heeft.

Wanneer je je hier beter van bewust wordt, ontdek je dat achter elke uitspraak van Jezus in feite een hele wereld verscholen ligt. Want Jezus ging bij zijn preken uit van het gegeven dat de meeste toehoorders net als hij goed thuis waren in de Thora. Dus als hij een zin aanhaalde dan wisten ze ook meteen welke zinnen daar omheen stonden. Die combinatie van een context en het feit dat Jezus als rabbi met schmiga nieuwe interpretaties kon geven aan bijbelgedeeltes geven een lading aan teksten waar je makkelijk overheen kunt lezen als moderne bijbellezer.

Jezus Leven bevat tal van dit soort verrassende inzichten en geeft je een blik op hoe de discipelen in het voetspoor van hun rabbi volgden, soms bleven steken, gaten lieten vallen, en uiteindelijk bij zijn dood zelfs wegvluchtten. Maar zelfs als je weggevlucht bent komt Jezus alsnog naar je toe, om je ervan te verzekeren dat je nog steeds zijn discipel bent, dat hij er nog steeds vertrouwen in heeft dat je hem op een dag na zult volgen, zoals hij aan Petrus toonde.

Door de focus in het boek zo op het leven van Jezus en zijn discipelen te leggen kom je veel nieuwe dingen te weten. Wel had ik zelf gehoopt dat in het boek uiteindelijk ook nog iets meer de praktische kant naar voren zou komen: hoe doe ik dat nu zelf? Hoe kom ik zelf in het ritme van de rabbi? Een deel hiervan kun je natuurlijk leren uit de reactie van de twaalf discipelen op de woorden en daden van Jezus. En je kunt terecht bij het eerdere boek van deze auteur, De leerling. Maar volgens mij liggen er wat dat betreft ook nog genoeg aanknopingspunten voor een volgend boek van Stoorvogel. Hopelijk doet hij dat dan in dezelfde aanstekelijke bewoordingen als in Jezus Leven. Want het boek neemt je op een bijna filmische manier mee in de voetsporen van Jezus, en biedt je vergezichten op rijk begroeide hellingen en lieflijke oevers van meren waar het goed toeven is. Maar ook op de onherbergzame, stoffige woestijnen en bloedige dalen van diepe duisternis in Jezus’ leven, waar wij mensen een voor een afhaken.

Jezus leven; volgen in het ritme van de rabbi / Henk Stoorvogel / Voorhoeve / Paperback: 17,99 / Ebook: 13,99