Recensie: Schaakmat, Steven James

429

Met Schaakmat sluit de Amerikaanse auteur Steven James zijn serie over speciaal agent Patrick Bowers af. Althans in chronologische volgorde. Want later dit jaar verschijnt er nog een nieuw boek van hem dat zich in tijd aan het begin van deze serie afspeelt. De boeken zijn prima los te lezen, alhoewel er geregeld wel verwezen wordt naar eerdere zaken die in voorafgaande delen speelden. De thrillers van Steven James staan garant voor enkele uurtjes nagelbijtende spanning, met een diepere lading door de christelijke achtergrond van de auteur.

Op een dag ontploft er een bom op het geheime kantoor van de FBI waar Patrick Bowers ook werkt. Omdat een deel van het personeel via een anoniem smsje opgeroepen werd zich naar beneden te begeven, is het een waar bloedbad. Bowers zelf ontsnapt aan de dood, de dader leek het gek genoeg juist niet op hem voorzien te hebben. Hij gaat op onderzoek uit en ziet zich langzaam maar zeker een verhaal binnengetrokken worden waar hij geen onderdeel van wil uitmaken. Maar een geheimzinnige moordenaar uit zijn verleden heeft andere plannen. Hij maakt zich op voor de grote klapper.

Al snel komt Bowers iemand op het spoor en lijkt hij de dader te pakken te krijgen. Zijn klopjacht brengt hem in de verlaten en verborgen schachten van goudmijnen onder de stad Charlotte, waar hij moet proberen de zus van een van de moordenaars die hij eerder in zijn carrière tegenkwam te redden van een wisse dood. Dat blijkt echter nog maar het begin te zijn. Lichamelijk gehavend begint hij aan een race tegen de klok om een verwoestende aanslag te voorkomen. Tussendoor moet hij ook proberen ervoor te zorgen dat zijn familie en vrienden veilig blijven.

Met Schaakmat laat Steven James weer zien dat hij zich kan meten met de beste thrillerschrijvers. Het is een razendsnelle thriller met een degelijke, klassieke opbouw. De hoofdpersoon is geen onaantastbare held zoals je ze soms nog wel eens ziet, die nooit een schrammetje oploopt en moordenaars en gangsters altijd net een stapje voor is. Nee, Patrick Bowers zelf is een man die zich bewust is van zijn zwakke, duistere kanten en zijn eigen sterfelijkheid. Bovendien heeft hij de hulp van zijn collega’s en familie hard nodig bij het oplossen van de zaken die op zijn pad komen.

Een goed uitgewerkt achtergrondverhaal doet in een goede thriller de rest, en ook op dit punt stelt Steven James niet teleur. Bovendien, en dit is een verademing voor wie seculiere thrillers gewend is, de hoofdpersoon reflecteert ook geregeld op zijn eigen daden en weet dat hij er uiteindelijk niet alleen voor staat. Er is uitzicht, om het zo te zeggen, ook na de dood. Ondertussen mag Patrick Bowers zich inzetten voor een beetje gerechtigheid op ‘deze gebroken planeet, met zijn verloren dromen en innerlijke pijn’.

Schaakmat / Steven James / Vertaling: Willem Keesmaat / Kok / Paperback: 22,50 / Ebook: 14,99