Recensie: Misleiding, Steven James

589

Met Misleiding (Every Crooked Path) schreef Steven James een zogenaamde ‘prequel’ op zijn populaire thrillerserie over FBI-agent Patrick Bowers. Het boek speelt zich af in New York, zijn toekomstige vrouw Christie leeft nog, en zijn stiefdochter Tessa is een opstandige puber van 15. De auteur neemt in zijn boek een actueel en beklemmend thema onder de loep, het grootschalige misbruik van kinderen dat zich afspeelt in de krochten van het internet.

Wanneer Patrick Bowers onderzoek doet op een plaats delict, wordt hij plotseling aangevallen. Maar als hij zich bekendmaakt als FBI-agent, stopt de onbekende man daarmee en maakt hij onverwachts een eind aan zijn eigen leven. Voordat hij dit deed, vroeg hij nog of Bowers ‘de file’ gevonden had. Dat vormt het vertrekpunt voor een onderzoek dat Bowers tot diep in een wereld brengt waar hij amper het bestaan van afwist.

Hij komt namelijk een groep mensen op het spoor die jonge kinderen ontvoeren, ze een tijdlang vasthouden, de vreselijkste dingen met ze doen en ze vervolgens genadeloos vermoorden. Het beeldmateriaal dat van al deze handelingen gemaakt wordt belandt op het ‘deep web’, een plek op het wereldwijde web die voor normale internetters verborgen is. Wie zit er achter deze vreselijke praktijken? Samen met een collega, wiens dochter zelf vermoord werd, gaat hij op jacht.

Je moet een behoorlijk stevige huid hebben voor het onderwerp van Steven James’ nieuwste thriller. Ook al beschrijft de auteur de handelingen die met de kinderen worden verricht niet tot in detail, ook wat er van gezegd wordt is al te gruwelijk voor woorden. Tegelijk is het een realiteit waar je als lezer je ogen niet voor kunt sluiten. Het internet is niet alleen een plek van succesvolle mensen en mooie plaatjes op Facebook, Pinterest of Instagram. Diep verborgen achter die façade zit een wereld van gewetenloze criminelen, waar de ware aard van de mens boven kan komen drijven.

Psychologisch en religieus gezien gaat dit deel in de thrillerserie wat minder diep dan enkele andere delen. Waar bijvoorbeeld in James’ vorige boek best wat aandacht uitging naar reflectie en de strijd tussen goed en kwaad, blijft dat hier wat meer aan de oppervlakte hangen. Hoofdpersoon Patrick Bowers lijkt ook nog wat minder ver in zijn zoektocht naar een doel in het leven, naar God. Als het geloof ter sprake komt is dat vooral in de principes van Christie, de vriendin van Bowers.

Als je houdt van snelle, klassieke thrillers met een zorgvuldig opgebouwde spanningsboog zit je bij Steven James wel goed. Misleiding combineert een spannend plot met goed uitgewerkte personages, en heldert enkele onbekende feiten uit Patrick Bowers eerdere leven op. Vooral ook aanbevolen dus voor wie de Patrick Bowers-serie helemaal gelezen heeft en meer wil weten over wat er aan die eerdere boeken voorafging.

Misleiding / Steven James / Vertaling: Willem Keesmaat / Kok / Paperback: 22,50 / Ebook: 14,99