Recensie: Het derde doelwit, Joel C. Rosenberg

1175

Met Het derde doelwit begint de Amerikaanse auteur Joel Rosenberg aan een nieuwe serie. Centraal staat verslaggever J.B. Collins, die zich op hoog niveau in het wespennest van het Midden-Oosten begeeft. In deze hoogst actuele thriller laat Rosenberg zien wat er kan gebeuren wanneer de meest gevreesde terroristische organisatie van dit moment, IS, niet gestopt wordt. Zoals in de meeste van zijn boeken mengt de auteur ook hier adembenemende spanning met een goed ontwikkelde geopolitieke achtergrond en een christelijke boodschap.

Stel je voor dat IS massavernietingswapens zou weten te bemachtigen, wat zou dat betekenen voor de strijd in Syrië, Irak, en zelfs nu nog relatief rustige landen in de regio als Jordanië en Israël? Sterverslaggever J.B. Collins, van de New York Times, zal daar snel achterkomen. Hij reist tegen de zin van zijn redacteur in naar het oorlogsgebied in Syrië voor een ontmoeting met de tweede man van IS. Na enkele spannende uren waarbij de kogels om de oren vliegen lukt het hem bij zijn afspraak te arriveren en het zo felbegeerde interview af te nemen.

Omdat Collins inmiddels uit twee bronnen heeft vernomen dat IS mogelijk massavernietigingswapens heeft bemachtigd, vraagt hij de IS-leider hier uiteraard naar. De man ontkent echter, waardoor Collins alleen maar meer gefascineerd raakt. Wanneer hij weer heelhuids het land uit is gaat hij op zoek naar nog een andere onafhankelijke bron. Maar voor hij afscheid nam van de IS-leider liet die hem nog weten dat hij zijn leven op het spel zou zetten wanneer het verhaal over de chemische wapens toch in de krant zou komen. Wat is er waar van de geruchten, en welk land wordt het ‘derde doelwit’, waar de IS-leider het over had? Om een deel van de antwoorden te krijgen heeft Collins zichzelf een nieuwe taak gesteld: een gesprek met de eerste man van IS.

Absoluut sterk aan deze thriller van Rosenberg is de manier waarop feit en fictie door elkaar heen lopen. De auteur is goed thuis in de situatie in het Midden-Oosten, en lijkt een vooruitziende blik te hebben. Hij begon namelijk al aan het boek nog voor IS het nieuws beheerste, en maakt duidelijk wat de consequenties zijn wanneer er niet kordaat ingegrepen wordt. Op een aantal momenten in het boek zit het politieke verhaal de actie misschien wat in de weg, met name in de eerste helft. Maar liefhebbers van actie die van de pagina’s afspat komen in het laatste deel weer volop aan hun trekken.

Want de hoofdpersoon komt uiteindelijk ongewild in een strijd van eindtijd-achtige proporties, die door Rosenberg wordt beschreven alsof je er midden in zit. Het is de combinatie van spanning en een goed uitgewerkt hoofdpersonage die je direct na de laatste pagina doet uitkijken naar het tweede deel in deze serie.

Het derde doelwit / Joel C. Rosenberg / Vertaling: Danielle Langerak / Mozaïek / Paperback: 22,50 / Ebook: 12,99