5 boeken om te lezen bij geloofstwijfel

884

Het zit in het DNA van ieder mens om kritisch naar zichzelf en de omgeving te kijken. En een kritische blik kan soms zomaar uitmonden in twijfel, over jezelf, je omgeving, of over waar je in gelooft. Geloofstwijfel is niet alleen iets van deze tijd, het overkwam zelfs de meest doorgewinterde gelovigen.

Neem bijvoorbeeld Johannes de Doper, die Jezus eerst nog vol vuur aanwees als Messias: “Na mij komt iemand die meer is dan ik, want hij was er vóór mij.” Maar een tijdje later, als Johannes in de gevangenis zit en alle hoop verloren lijkt te hebben: “Bent u degene die komen zou of moeten we een ander verwachten?”

Als je zelf met geloofstwijfel zit, kan het helpen om te lezen wat anderen daarover geschreven hebben. Hieronder zet ik vijf tips voor boeken op een rijtje die gaan over de verschillende gezichten van twijfel over het geloof, en waar je misschien wat aan kunt hebben.

De stilte van God, Reinier Sonneveld
Te lezen bij: twijfel over de aanwezigheid van God in jouw leven

Iedere gelovige kent het: je ervaart een periode God niet. Ook veel mensen in de Bijbel, onder wie Jezus, en latere grote gelovigen, zoals Moeder Teresa, beschrijven die ervaring van God missen. Het is alsof er een ‘lege stoel’ staat op aarde en we wachten op God.
Met pastorale bewogenheid en een filosofische inslag beschrijft Reinier Sonneveld deze ervaringen van geloofstwijfel. Waar komen ze vandaan? Zijn het vruchtbare ervaringen of juist de dood in de pot? Hoe kun je ermee omgaan?

Koop dit boek

In alle redelijkheid, Tim Keller
Te lezen bij: twijfel door veel gehoorde tegenwerpingen bij het christelijk geloof

Jarenlang heeft Tim Keller een lijstje bijgehouden met meest geuite ‘twijfels’ die skeptici meebrachten naar zijn Manhattan Church in New York. En in dit boek, In alle redelijkheid, ontmantelt hij ze een voor een. Waarom is er lijden in de wereld? Hoe kan een liefhebbende God mensen naar de hel sturen? Waarom zou het christendom de waarheid in pacht hebben? Waarom worden er in de naam van God zoveel oorlogen gevoerd? Dit zijn een paar vragen waar zelfs orthodoxe gelovigen vandaag de dag mee worstelen.

In dit boek gebruikt Tim Keller voorbeelden uit de literatuur, filosofie en zelfs popcultuur om uit te leggen dat geloven in een christelijke God een rationele religie is van intellectueel integere mensen.

Koop dit boek

In the Fullness of Time, Paul L. Maier
Te lezen bij: twijfel over de historiciteit van het Nieuwe Testament

Dit nog niet in het Nederlands vertaalde boek van historicus Paul Maier (bekend van Het Rama-document) neemt het Bijbelse verhaal uit de evangeliën en Handelingen en kijkt naar de historiciteit daarvan. Aan de hand van de grootste gebeurtenissen uit het leven van Jezus en de vroege kerk krijg je zo een fascinerende blik op het leven van de eerste christenen.

Maier’s impressive research and brilliant insights correlate history, archaeology and the New Testament text in this classic trilogy on early Christianity. Full-color photographs and illustrations help recreate the world, the mood, the people and the events of the early years of faith.

Koop dit boek

Geloof & Twijfel, John Ortberg
Te lezen bij: als je wilt weten hoe je om kunt gaan met twijfel

In Geloof & twijfel laat de bekende auteur en predikant John Ortberg, met voorbeelden uit zijn eigen leven, zien dat het heel normaal is om in het geloof een stuk onzekerheid te hebben. Het is geen zeker weten, het is geloof.

We denken vaak dat twijfel het tegenovergestelde is van geloof. Twijfel is echter geen eenrichtingsweg naar ongeloof. Overwonnen twijfel kan juist tot meer verwondering en een diepere relatie met God leiden.

Dit is een eerlijk boek dat je uitdaagt, troost en inspireert met het uitgangspunt dat je voor God belangrijk bent – met al je twijfel en heel je geloof.

Koop dit boek

Ik twijfel, Alister McGrath
Te lezen bij: algemene geloofstwijfel

Twijfel kan leiden tot geestelijke groei. In dit boek beschrijft Alister McGrath op evenwichtige en gevoelige wijze wat twijfel is en hoe hij kan leiden tot groei van ons geloof in plaats van achteruitgang. Belangrijk is te onderzoeken waar de twijfel vandaan komt en waar het op gericht is. De auteur gaat hierop uitgebreid in. Hij behandelt in het bijzonder vier soorten twijfel en aanvechtingen die het meest door christenen ervaren worden: twijfel aan het evangelie, aan jezelf, aan Jezus en God. In het laatste hoofdstuk geeft de auteur eerlijke en practische adviezen voor het omgaan met twijfel en aanvechtingen.

(Dit boek is alleen nog tweedehands verkrijgbaar, kijk bijvoorbeeld bij Boekwinkeltjes.nl)

Heb je zelf nog tips voor boeken om te lezen bij twijfel over het geloof? Deel ze dan hieronder in de reacties!


GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER